نمایش نتایج: از 1 به 2 از 2
  1. Top | #1
    امتیازها: 21,720, سطح: 1
    تمام شدن سطح: 99%, میزان امتیاز صعود به سطح بالا: 0
    فعالیت کل: 0%

    تاریخ عضویت
    Oct 2010
    شماره عضویت
    91
    عنوان کاربر
    مدیر بازنشسته
    میانگین پست در روز
    0.95
    نوشته ها
    1,405
    امتیازها : 21,720
    درجه : 1
    سپاس
    1,920
    از این کاربر 4,234 بار در 1,178 ارسال تشکر شده است.
    میزان امتیاز
    47

    پیش فرض پدیده ضربه قوچ

    آشنایی با پدیده ضربه قوچ :
    ضربه قوچ که در بعضی از متون فارسی از آن به عنوان « چکش آبی » هم یاد شده از ترجمه واژه Water Hammering آمده است. این پدیده در خطوط لوله جریان تحت فشار و مجاری باز اتفاق می افتد و بوضوح بر قوانین فشار ، تغییرات آبی یا تغییرات سرعت جریان و شرایط زمانی و مکانی حرکت سیال استوار است. در بعضی از سیستم های هیدرولیکی تخت فشار ، نظیر خطوط انتقال آب ، نفت یا شبکه های توزیع و لوله های آب بر منتهی به توربین ها ، تونل های آبی ، سیستم های پمپاژ و جریان های ثقلی ، پدیده ضربه قوچ با ایجاد موج های سریع ، زودگذر و میرا موجب خطرات گوناگونی می شود. گاهی اوقات قدرت تخریبی این موج های فشار به حدی است که نتایج و خیمی به بار می آورد. ترکیدن خطوط لوله در سیستم های انتقال و شبکه های توزیع ، خرابی و شکسته شدن شیرها ، دریچه های کنترل و پمپ ها از نمونه های بارز تأثیر این پدیده می باشد.
    برای نمونه ، در سال 1934میلادی قدرت تخریبی ضربه قوچ در پروژه ای موجب شده که قطعه ای از اطراف خط لوله به وزن 12تن تا فاصله 50 متری پرتاب شود. در واقع امروزه در کلیه طرح های انتقال آب یا سیستم های انتقال سیالات دیگر ، بررسی و مطالعه دقیق ضربه قوچ به عنوان یک امر لازم و ضروری می باشد تا با شناخت کامل اثر آن ، برای کنترل اثرات سوء این فرایند تمهیدات مناسب اتخاذ گردد.

    تاریخچه بررسی ضربه قوچ .
    بر اساس اظهار نظر آقای wood در سال 1850میلادی آقای wilhem weber ، اثر« Elasticity » دیواره یا جدار لوله ها را بر روی سرعت موج حاصل از ضربه قوچ مطالعه نمود. در سال 1875شخص دیگری به نام Marey به نتایج آزمایشگاهی دست یافت و چنین بیان داشت که سرعت انتشار موج فشار ضربه قوچ در تحت یک شرایط معین ، ثابت می باشد . آقای Michaud jules نیز به مطالعه پرداخت در استهلاک موج فشار ضربه قوچ . شاید آقای نیکلای ژوکوسکی Nicolai joukowski در سال 1898در شهر مسکو ، اولین شخصی بود که نشان داد علت بالا رفتن فشار در مسیر خطوط لوله انتقال در نتیجه تغییر سرعت و جرم مخصوص سیال است

    .
    ادامه این تحقیقات در طول قرن بیستم ادامه یافت و در حدود سال های 1913یک شخص ایتالیایی به نام لورانز آلیوی Lorenzo Allievi و همکارانش به تجزیه و تحلیل جدیدی از فرآیند ضربه قوچ رسیدند و دامنه مطالعات قبلی را به صورت گسترده ای بسط و توسعه دادند ایشان روش ریاضی و ترسیمی را برای تعیین فشار ضربه قوچ ابداع و ارائه نمود و در مدت 50سال کار خود به نتایج مهمی دست یافته است


    .
    دیگر افراد مثل سیندر Shnder ، برگرونBergeron ، آنگوس Angus و لوپتان Lupton نام برد. آقایانی چون کالامه و گودن در سال 1926کتابی تحت عنوان Chanbers d Eguikibre Theorie des منتشر کرد . و همچنین آقایان پارماکیان ، استزیتروشارپ نیز نقش به سزایی داشته اند.
    این پدیده از 90 سال قبل مورد توجه قرار گرفت و از سال 1950 تحقیقات و مطالعات پیرامون آن انجام شد و عمر مطالعات هنوز به یک قرن نرسیده و علمی جوان است./* /*]]>*/
    موقعیت هندسی ، شکل و اندازه خطوط انتقال یا لوله های جریان ، موقعیت مخازن ذخیره ، افزایش یا کاهش سرعت با باز و بسته نمودن شیر آلات ، راه اندازی و یا از کار افتادن پمپ ها و توربین ها نیز می توانند موجب ایجاد ضربه قوچ شوند. تا این جا هر چه که گفتیم مربوط به شناخت ضربه قوچ بوده است حال به محل و علت وقوع این فرآیند بر اساس موقعیت هندسی ، در سیستم های مختلف انتقال خواهیم پرداخت. بر اساس همین امر عوامل مؤثر در ایجاد ضربه قوچی را در رابطه با وسایل و تأسیسات و چگونگی استقرار آنها و یا کاهش سرعت واکنش وسایل در ارتباط با سیستم انتقال ، به شرح زیر تقسیم نمود
    - چگونگی طرح خطوط لوله انتقال .
    - موقعیت مخازن ذخیره.
    - حرکت تند و کند شیر آلات در هنگام باز و بسته شدن.







    منبع: http://www.masoodvahidi.blogfa.com


    ویرایش توسط oxision : 09-10-2010 در ساعت 01:20 PM

  2. کاربر مقابل از oxision گرامی به خاطر این پست مفید سپاس زده است:


  3. Top | #2
    امتیازها: 21,720, سطح: 1
    تمام شدن سطح: 99%, میزان امتیاز صعود به سطح بالا: 0
    فعالیت کل: 0%

    تاریخ عضویت
    Oct 2010
    شماره عضویت
    91
    عنوان کاربر
    مدیر بازنشسته
    میانگین پست در روز
    0.95
    نوشته ها
    1,405
    امتیازها : 21,720
    درجه : 1
    سپاس
    1,920
    از این کاربر 4,234 بار در 1,178 ارسال تشکر شده است.
    میزان امتیاز
    47

    پیش فرض مقاله دوم

    ضربه قوچ
    ضربه قوچ از ترجمه واژه فرانسوي Coup DE Belier گرفته شده است و مترادف اصطلاح انگليسي Water Hammer‌ (چكش آبي) مي باشد، ضربه قوچ در اثر يك تغيير (يا قطع ناگهاني) در سرعت جريان سيال در يك مجرا (شبكه) به وجود مي آيد، به عبارت ديگر انرژي سينتيك (Kinetic Energy) به انرژي الاستيسيته(Elasticity Energy) تبديل مي گردد. در موقع قطع برق موتور پمپ هاي دوراني يا سانتريفوژ (قطع ناگهاني برق يا خاموش كردن ناگهاني پمپ)، نيروي محركه دوران دهنده پروانه پمپ سريع قطع مي گردد، به همين دليل سرعت جريان سيال بطور ناگهاني تغيير مي يابد و انرژي سينتيك از حالت فشار به مكش در خروجي پمپ تبديل مي شود. در اين تغيير، امواج فشاري شديدي در امتداد لوله خروجي پمپ پيش مي رود و اين امواج در اثر برخورد با مانع (منبع آب) منعكس و برگشت مي كند، موج برگشتي جهت جريان سيال را در پمپ عوض كرده و دبي ماكزيممي در جهت عكس، از پمپ جريان مي يابد و پمپ به صورت توربين در جهت عكس چرخش اوليه خود شروع به چرخش مي نمايد و براي مدت كوتاهي پمپ همانند توربين آبي عمل مي نمايد.
    هرگاه در شبكه اي با خطوط طويل، به هر علتي سرعت سيال ناگهان قطع شود، موج هاي فشاري در شبكه به وجود مي آيد، كه اين موج ها مي توانند چندين برابر فشار كار دستگاه (پمپ)، فشار توليد نمايند و موجب به وجود آمدن تنش هاي بسيار زيادي در اجزاء شبكه گشته و باعث صدمات فراواني به شبكه شوند و در بدترين حالات باعث شكستگي پوسته پمپ و لوله ها و اتصالات شبكه مي شود. چنانچه این فشار تعدیل نشود پمپی که می بایست حداقل 10 سال کار نماید در کمتر از 10ماه از بین می رود.
    همانطور كه در بالا اشاره شد، بر اثر قطع ناگهاني نيروي محركه پمپ، براي زمان كوتاهي پمپ مانند توربين آبي (WaterTurbine) عمل مي نمايد و كاهش ناگهاني حركت سيال موجب مي شود، فشار داخل لوله خروجي پمپ از فشار اتمسفر كمتر گردد. همچنين به علت اصطكاك دروني پمپ و موتور، كاهش قابل ملاحظه اي در خروجي پمپ ايجاد مي نمايد كه مجموعه اين عوامل باعث تبخير آب و قطع جريان آن در خروجي پمپ مي شود و حداقل فشاري در حد فشار بخار آب در لوله خروجي ايجاد مي گردد.
    عمل تشكيل بخار باعث جدا شدن ستون آب از پمپ مي گردد (پديده جدا شدن ستون آب، همان جدا شدن مايع است كه در اثر كشش بيش از حد وقتي فشار كاهش يافته و نزديك فشار تبخير مي شود به وجود مي آيد.) و اين كاهش فشار در لوله با سرعت و به صورت موج حركت نموده و ادامه پيدا مي كند تا به مخزني كه آب به آن پمپ مي شود، مي رسد. اين حركت موجي بر اثر برخورد با اين مانع منعكس گشته و ستون هاي آب جدا شده مجدداٌ به هم متصل شده و به صورت يك موج افزايش يافته دوباره به سمت پمپ برمي‌گردد و به پمپ ضربه وارد مي نمايد (ضربه قوچ) و اين پديده مجدداً تكرار مي شود. در خلال حركت موج فشار در لوله، مقداري از انرژي آن در اثر اصطكاك از بين مي رود. موج فشاري ناشي از افزايش فشار موج تراكم و موج فشاري ناشي از كاهش فشار موج انبساط نام دارد، امواج تراكم در برخورد با مانع نرم مانند منبع آب، هوا و ... به صورت موج انبساط و در برخورد با مانع سخت مانند شير يكطرفه، ديوار و ... بصورت امواج تراكم منعكس مي شود، اين مسئله در مورد موج انبساط نيز صدق مي كند. افت فشاري كه بر اثر اصطكاك داخل لوله به وجود مي آيد روي نوسانات فشار تأثير نموده و كم كم آن را مستهلك و سيستم به حالت تعادل در مي آيد. پتانسيل تخريبي ضربه قوچ با صداي ناشي از آن قابل تشخيص است، ولي مواردي بوده است كه صداي ضربه قوچ شنيده نشده است، اما باعث منهدم شدن لوله گرديده كه پس از آناليز آن مشخص شده است كه تخريب به وسيله پديده ضربه قوچ بوده است. ضربه قوچ سريع و زود گذر است ولي ضربات بسيار مخرب دارد و تعيين شدت آن در بعضي از مواقع بي نهايت دشوار مي باشد.
    پديده ضربه قوچ در زمان استارت پمپ هم به وجود مي آيد و باعث ازدياد فشار اضافي در پمپ و لوله مي گردد. ولي مشكلات و مخاطرات ناشي از آن كمتر از ضربه قوچ هنگام خاموش شدن پمپ مي باشد. در ابتداي راه اندازي پمپ، ميزان جريان آب حدود صفر مي باشد و با ازدياد ناگهاني فشار بر اثر چرخش پروانه و ايجاد جريان سريع، موج فشاري برابر با فشار ضربه قوچ (در حالتي كه شير بسته باشد) ايجاد مي نمايد، اين پديده را با نيمه باز گذاشتن شير خروجي پمپ مي توان كنترل و فشار اضافي ايجاد شده را كاهش داد.
    برای کاهش فشار ناگهاني از پديده ضربه قوچ بخصوص در زمان خاموش شدن پمپ راه های ذیل پیشنهادمی شود:
    ·ایجاد شیر یکطرفه بر روی لوله رانش (البته شیر یکطرفه از خطرات ناشی از ضربهقوج مصون نیست و می بایست بطور متوسط هر یک ماه یکبار بازدید شود).
    ·نصب شیر اطمینانبرای تنظیم فشار
    ·یکی از بهترین راه های کاهش ضربه قوج استفاده از یک محفظه هوا درمجاورت خط لوله که قسمت پائینی آن پر از آب بوده و قسمت بالائی آن هوای فشرده محبوساست می باشد، بدین ترتیب کهمحفظه هوا را به هرشکل دلخواه هندسی می توان ساخت و بصورت افقی، قائم یا کج نصب نمود، وقتی پمپ بطورناگهانی خاموش می شود هوای داخل محفظه انبساط می یابد و آب انتهای آنرا به لولهرانش منتقل می کند، شیر یکطرفه لوله رانش بسته می شود و موج برگشتی به داخل محفظه هوا جریان می یابد.
    توجه به نكات زير نيز ضروري است:
    1)اگرپوسته پمپ ضمن کار داغ گردد ولی پمپ هیچ آبدهی نداشته باشد، دلیل آن است که برای اینپمپ فشار رانش خیلی بالا است (البته ممکن است در اثر کور شدن لوله پمپ نیز ایناتفاق بیافتد).
    2)اگر پمپسرد باشد ولی آبدهی نداشته باشد دلیل آن است که پمپ هوا گرفتهاست.
    3)اگر پمپ مکش ندارد درحالی که عقربه های فشار سنج بشدت می پرند، دلیل اینست که هواگیری پمپ کامل نیست.
    4)اگر پمپ مکش نداشتهباشد و خلاءسنج خلاء زیادی را نشان دهد، بدلیل اینست که شیر پایاب(سوپاپ) خراب است یابرای پمپ مذکور سنگین است یا مقاومت لوله مکش زیاد می باشد و یا اینکه ارتفاع مکش زیاد است.
    5)اگر پمپ کارکند وفشار سنج و خلاءسنج صفر نباشند ولی آبدهی وجود نداشته باشد دلیل آن مقاومت زیاد خطوط لوله است.
    6)اگر آبدهی پمپ کمتر از ارتفاع محاسباتیباشد علت آن ممکن است به علتگرفتگی صافی یا پره های پمپ، یا مشکل آبندی، یا ارتفاع رانش خیلی زیاد و یا گردش معكوس پروانه ها باشد.
    7)اگرپمپ مدت کوتاهی کار کند ولی بلافاصله آبدهی آن قطع شود احتمالاً بعلت نشت هوا ازاتصالات لوله مکش، یا گرفتگی لوله ها و یا عدم استغراق کامل دهنه مکش باشد.
    8)اگر یاتاقان های پمپبیش از حد داغ نمایند (دمای آنها نباید بیش از 60- 70 درجه گرم شوند) علت آن عدم روغنکاری کافی پمپ یا عدم بالانس بودن محور پمپ و موتور و یا بعلت سائیدگی ناشی از کارزیاد می تواندباشد.
    9)اگر شدت صدای موتور پمپ بیش از حد معمول باشد علت آن سفتیبیش از حد کاسه نمد ها یا فاصله زیاد پروانه ها بعلت سائیدگی زیاد میباشد.

    مخازن دمپينگ ضربه قوچ:
    مخازني تحت فشار هستند كه در خطوط آب رساني بعنوان دمپينگ ضربه آب (ناشي از قطع ناگهاني پمپ ها و در پي آن عقب نشيني آب موجود در طول خط) بكار برده مي شوند. طراحي مكانيكي و ساخت اين مخازن عموماً تحت استانداردهاي آمريكايي (ASME) مي باشد.


    منابع:
    www.water-sys.com

  4. کاربر مقابل از oxision گرامی به خاطر این پست مفید سپاس زده است:


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پدیده روانگرایی خاک
    توسط yasaman در انجمن مهندسی عمران
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: 25-10-2010, 01:08 PM
  2. ضربه قوچ در لوله ها
    توسط oxision در انجمن مکانیک سیالات
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 02-10-2010, 03:24 PM
  3. نزديك بود ضربه مغزي شوم
    توسط MaF!a در انجمن سینما و تلویزیون
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 02-10-2010, 03:09 PM

کلمات کلیدی این موضوع

علاقه مندي ها (Bookmarks)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  



SEO by vBSEO 3.6.0